Starta en restaurang

Ordning på restaurangen

Om man driver eller äger en restaurang är det en hel del man måste tänka på. Man måste bland annat se till att inkomsterna täcker utgifterna och dessutom ska gästerna vara nöjda när de lämnar restaurangen. Att driva en restaurang kan vara långt mycket jobbigare än att arbeta som kock eller serveringspersonal. Man kan nämligen inte bara lämna jobbet och gå hem efter passet. Men vad är bra att tänka på?

[IMAGE=fBo3Ske8XC0v.jpg]

Reparation och service av maskiner

I ett restaurangkök finns väldigt många olika redskap, maskiner och vitvaror. Om något går sönder kan det vara svårt eller omöjligt att laga mat i samma utsträckning. Då kan det vara guld värt att ha en Service Partner som dyker upp med reservdelar och kanske även kan lösa reparationen när problem uppstår. På så sätt vet man att det alltid finns hjälp att få och man riskerar inte att stå utan ett fungerande kök.

Städning och hygien

I ett kök förekommer det en hel del skade- och sjukdomsrisker men med en god hygien och med rätt tänk kan man undvika många av dem. Man bör se till att städa av direkt om man lagt något rått på köksbänken, och den så kallade slängen bör bytas ofta under passet. Om man spiller på kläderna gör man rätt i att byta ut dem, speciellt om det är blod från kött som spills. Det blir inte bara mer hygieniskt utan det ger också ett mer seriöst intryck.

Hålla ordning i matsalen

Om Livsmedelsverket gör en kontroll över hygienen på restaurangen är det inte bara köket som granskas. Även restaurangens matsal gås igenom grundligt. Det får till exempel inte förekomma råttor eller andra skadedjur. Besticken ska vara rena, utan avlagringar och dukarna ska inte ha fullt av fläckar.

Det är klokt att se till att personalen går igenom matsalen innan öppning av restaurangen varje dag. Den bör även kollas igenom flera gånger under serveringen.

Personalens ansvar

När det gäller personalen på restaurangen har de ett stort ansvar. Även om en gäst är jobbig får personalen inte ge uttryck för det. Sådana åsikter får tas efteråt eller när gästen garanterat inte får reda på det. Man måste som personal vara beredd på att gästerna kan ha åsikter om både det ena och det andra, utan att de egentligen själva vet vad restaurangarbete innebär. Personalen måste helt enkelt lära sig att alltid visa upp ett leende och fortsätta med sitt arbete.

Gästernas trivsel

Om gästerna inte trivs på restaurangen får man inga bra omdömen och då kan inkomsterna snabbt ta slut. Det är alltså av högsta vikt att se till att maten och serveringen är till belåtenhet. Om något är fel bör man som restaurangägare ta tag i det med en gång. Då finns större chans att gästerna trots allt kommer tillbaka.

Kommentarer inaktiverade för Ordning på restaurangen
ashe